logo bureau italia mobile logo bureau italia

Cultuur is goed voor 3 miljard!

Cultuur, vermaak en vrije tijd: het zijn sectoren die economisch van groot belang zijn voor Italië. In eigen land, maar ook als exportproduct: ze zijn goed voor 3 miljard euro per jaar. Het eerste half jaar van 2018 liet zelfs een groei van meer dan 13% zien: 1,4 miljard. Daarover berichtte onlangs de Italiaanse krant La Reppublica.

Uitgevers, sport en muziek

Tot de meest geëxporteerde Made in Italy producten behoren boeken, tijdschriften en andere uitgeversproducten, sportartikelen en muziekinstrumenten. Andere producten die grif aftrek vinden in het buitenland: films en series, computerspellen en software, fotografie-producten. Ook bibliotheken, galerieën en musea leveren een aandeel.

Waar komen de meeste producten vandaan?

Maar liefst een achtste deel van de gehele Italiaanse ‘cultuur export’ komt uit Milaan. Ook Forlì-Cesena en Modena blijken van belang. Voor wie het precies wil weten: de Kamer van Koophandel van Milano Monza Brianza Lodi heeft een kaart ontwikkeld, met zowel Italiaanse als Engelse legenda. Deze geeft inzicht in de herkomst, bestelling en populariteit van de verschillende producten, sectoren en export values and markets. Zo blijken Monza, Brianza en Bergamo de belangrijkste leveranciers van fotografie-producten, gaan de meeste sportartikelen naar Frankrijk en de VS, en komen Polen en Bulgarije op als afzetmarkt voor uitgeverijen.

Waar gaan de meeste producten naartoe?

De meeste export gaat naar Frankrijk, de VS en Duitsland. In de lift zitten landen als Polen, Spanje en Zwitserland. Ook Japan, China en Hong Kong zijn belangrijke afzetmarkten. De export als geheel zit al even in de lift, met een groei binnen de EU van meer dan 5%. Nederland is geen belangrijke afzetmarkt voor Italiaanse cultuurproducten, maar wel voor andere sectoren en blijft een belangrijke handelspartner, met dit jaar een groei van meer dan 20 %.

Italiaanse levensstijl

De toenemende buitenlandse vraag naar Made in Italy is volgens de bovengenoemde Kamer van Koophandel toe te schrijven aan de groeiende interesse in de Italiaanse levensstijl, aan de wijze waarop Italianen voeding, mode en design weten te waarderen.
Ook benieuwd naar Italiaanse partners maar ondersteuning gewenst bij het leggen of onderhouden van contact? Of bij het aftasten van mogelijkheden voor samenwerking? Bureau Italia helpt!