Bevroren? Ja, 25 miljard aan investeringen!
Maar liefst 25 miljard euro aan investeringen in infrastructurele werken is bevroren in Italië. Dat meldt La Stampa. Het gaat niet alleen om bruggen en wegen maar ook om bouwwerken die van belang zijn voor de veiligheid van de Italiaans burgers. De ingestorte brug in Genua is een schrijnend symbool geworden van achterstallig onderhoud en andere kwalen waarmee de Italiaanse infrastructuur kampt.
Politieke onwil
Het dagblad deed onderzoek en kwam uit op een lijst op van 27 grote projecten, elk goed voor meer dan 100 miljoen euro, die verdeeld over het hele land stil liggen. Oorzaak: bureaucratie en vooral politieke onwil. Naast deze Grote Publieke Werken zijn er nog honderden kleinere projecten die niet van de grond komen of geen voortgang boeken.
No TAV
Een symolisch Groot Infrastructureel Project dat zeer omstreden is en al decennia bekritiseerd en geblokkeerd wordt, is de TAV. Dit is het plan voor een trreinverbinding tussen Lyon en Turijn, vaak kortweg TAV genoemd (acroniem voor Treno ad Alta Velocità, hogesnelheidstrein). Ook veel burgers zijn tegen dit project, onder andere vanwege de vermeende impact op het milieu en de levenskwaliteit in het betreffende gebied. in december vond in Turijn nog een betoging plaats waaraan zo’n 40.000 mensen deelgenomen zouden hebben.
Gooi de bouwplaatsen open
Druk vanuit de hoek van ondernemers is er ook. Zo voert de ANCE, de Associazione Nazionale Costruttori Edili waarin 20.000 bouwbedrijven verenigd zijn, de druk op de publieke opinie en de politiek op. “Zonder bouwplaatsen staat Italië stil,” is het credo. Ook heeft het de website sbloccacantieri.it en de hashtag #sbloccacantieri in het leven geroepen: “gooi de bouwplaatsen open”! Tien grote openbare projecten die volgens de ANCE de hoogste prioriteit hebben, kopte dagblad Il Sole24Ore deze week. Vorige zomer trok de ANCE ook al aan de bel in dezelfde krant: 270 werken die stil liggen, van infrastructurele nieuwbouw en onderhoud tot de bouw van dorpsschooltjes.
Verzet slikken
Het is de vraag wat de huidige coalitie van Lega en de Vijfsterrenbeweging (M5S) gaat doen met deze noodkreten. De M5S is pertinent tegen grote werken die veel geld kosten en het milieu belasten. Grote bedragen kunnen beter direct aan burgers besteed worden. De Lega daarentegen is doorgaans wel te porren voor alles wat business en werkgelegenheid ten goede komt. Om het definitief stopzetten van de TAV er toch door te krijgen, zou de M5S nu willen proberen andere bevroren grote werken te activeren. De TAV niet, andere Werken wel. Daar is wel haast bij geboden: ook de Italiaanse Bank trok al aan de bel vanwege de grote zorgen over de economische vooruitzichten. De kou is nog lang niet uit de lucht…