Diensten

Bureau Italia helpt bij zakendoen in Italië. Als Italië-adviseur help ik je aan betere business in Italië.

“Ik werk al decennia met Italië en heb er al jaren een vestiging. En tóch helpt Jarno me enorm bij mijn zaken in Italië. Door me te ondersteunen in het contact met lokale en regionale overheden en organisaties bijvoorbeeld. Door publiciteit te helpen genereren. En door zijn eigen blik op ondernemen in Italië: hij wijst me op zaken die zich buiten mijn eigen branche afspelen, maar belangrijk zijn voor mijn onderneming. Dat betekent voor mij soms buiten mijn comfortzone opereren. Maar juist dat zorgt voor groei!”

[John van Dijk, directeur Van Dijk Logistics].

Zakendoen in Italië

Bureau Italia is een all-in adviesbureau dat ondersteunt bij Advies, Strategie én Uitvoering. Als Italië-specialist help ik bijvoorbeeld door: conflicten te voorkomen of op te lossen, je netwerk uit te breiden, de juiste match te vinden, de taalkloof te overbruggen, inzicht te geven in cultuurverschillen. Dat kan met of zonder overheidssubsidie in het kader van SIB (Support International Business). Of het nu gaat om uitbreiding naar nieuwe markten of sectoren, nieuwe producten, oplossingen of diensten verkopen, het zoeken naar geschikte zakelijke partners, verkenningsgesprekken met zakelijke partners, genereren van publiciteit in Italiaanse media, training en advies over integratie Italiaanse en Nederlandse bedrijfsculturen.
Bureau Italia beschikt daarbij over een uitgebreid netwerk van partners en specialisten.

[Pieter van der Werf – Customer Experience, retail, concept creation and hospitality]:

Jarno is ervaren, professioneel, goed ingevoerd in de Italiaanse cultuur en gewoon een fijn mens om mee te werken. Ik kan hem van harte aanbevelen!

Specialist & adviseur

Als adviseur en Italië-specialist help ik je bij:

Matchmaking – de juiste partij vinden en aan tafel komen. Ik krijg vaak ‘een deurtje open’!
Relatiebeheer – contacten onderhouden, relaties verbeteren, verwaterde contacten nieuw leven inblazen
Taaltrainingen Italiaans – (praktijkgerichte) Italiaanse les voor werknemers en ondernemers
Conflicten voorkomen of oplossen – bijvoorbeeld bij leveringen, betalingen of contracten
Groeistrategie opzetten – welke stappen zet je in welke volgorde in Italië?
Italiaanse content maken – zorgen dat je je Italiaanse publiek bereikt en netwerk vergroot
Italiaanse publiciteit genereren – zorgen dat je in beeld komt en je bereik vergroot
• Afspraken maken & begeleiden met lokale en regionale Italiaanse overheden

Heb je exportplannen voor Italië maar wil je advies en ondersteuning? Via de RVO is subsidie mogelijk.

Portretfoto Jarno Timmermans, eigenaar van Bureau Italia. Bureau Italia helpt bij zakendoen in Italië.

Grote cultuurverschillen

Zakendoen met Italië verloopt niet altijd soepel. Cultuurverschillen zijn groter dan we denken. De manier van zaken doen is écht anders dan in Nederland. De taal vormt de eerste barrière. En voor Nederlanders is geld vaak het uitgangspunt. Voor Italianen niet!

Leveringen, betalingen, contracten

Ook als een samenwerking succesvol van start is gegaan, kunnen zich problemen voordoen. In de communicatie. In het verwachtingspatroon. Bij leveringen. Bij betalingen. Bij contracten. Ook als een bedrijf al langer werkt met/in Italië, kan ik helpen. Bijvoorbeeld door nieuwe stappen te zetten, netwerk uit te breiden, Italiaanse media in te schakelen, nieuwe deuren geopend te krijgen, en zo duurzame groei te verwezenlijken.

Taal als drempel bij zakendoen in Italië

De taal vormt vaak een drempel: weinig Italianen spreken goed Engels. Zeker decision makers niet. Kennis van het Italiaans is onontbeerlijk bij zakendoen in Italië. Oplossingen?
1) Koop de taal: neem iemand in dienst die Italiaans spreekt
2) Huur de taal: neem iemand in de arm die optreedt als verlengstuk
3) Leer de taal: verdiep je in de Italiaanse taal, schakel een taaltrainer Italiaans in

Relatie in plaats van omzet

Zakendoen in Italië gaat anders dan in Nederland. Italianen werken op basis van relatie. Geld is niet het beginpunt. Geduld is nodig. Bouw een goede onderlinge band op basis van vertrouwen. Dat betekent veel persoonlijk contact en regelmatige werkbezoeken. Italiaans leren of de taal inhuren, is dan een goede investering. Bureau Italia helpt ook bij taaltraining.

Taaltrainer Italiaans

Italiaans is geen bijzonder moeilijke taal om te leren. Met een beetje inzet en enthousiasme is al snel een gesprekje in het Italiaans mogelijk. Maar naast het verbale aspect zijn er ook de non-verbale communicatie en een cultuurgebonden communicatiestijl. Met ook nog eens verschillen tussen de Italiaanse regio’s onderling.

Bovendien is een taal tot in de puntjes beheersen een ander verhaal: niet iedereen kan tijd investeren in het goed leren spreken van de taal, of om een hoog niveau vast te houden. Dan is het prettig om een ervaren taaltrainer bij de hand te hebben. Én meteen een all-in adviesbureau dat helpt. Om te kunnen terugvallen op een betrouwbare, flexibele partner voor alle aspecten van het zakendoen in Italië. En dat is precies wat ik doe: Bureau Italia helpt bij zakendoen in Italië! Neem contact op voor meer informatie.

Volg mij op Linkedin voor meermaals per week: updates over trends en ontwikkelingen in Italië, en mijn ideeën, ervaringen en inzichten over zakendoen met Italië.