logo bureau italia mobile logo bureau italia

Wat vinden Italianen aantrekkelijke werkgevers?

Net verschenen: de jaarlijkse Randstad Employer Brand Italië 2022. Nuttige signalen voor wie zich in Italië bezighoudt met branding, werving en personeelsbeleid! Wat vinden Italianen aantrekkelijke werkgevers?

Wat vinden Italianen aantrekkelijke werkgevers? Nuttige lessen voor wie zich in Italië bezig houdt met branding, werving en personeelsbeleid!

De Top 3

Zoetwaren-multinational Ferrero eindigt bovenaan. Niet voor het eerst. Bijzondere waardering is er voor Ferrero’s uitgebreide secundaire arbeidsvoorwaarden, de prettige werksfeer, werkzekerheid, mogelijkheden voor smart working, het bonussysteem, en het aanbod aan gym en kinderopvang. Welkome positieve publiciteit voor Ferrero, trouwens*
De tweede en derde plaats in het Randstadonderzoek zijn voor Thales Alenia Space (een joint venture tussen Thales en Leonardo) en Automobili Lamborghini. Zij scoren hoog op reputatie, beloning en zekerheid, en duidelijke loopbaantrajecten.

Wat zoeken Italiaanse werknemers?

Het onderzoek in Italië werd gehouden onder > 6.500 personen, met en zonder baan, tussen de 18 en 64 jaar. Zij werden ondervraagd of de aantrekkingskracht van 150 werkgevers, grotendeels gebaseerd op de branding van de bedrijven.
Belangrijkst: een prettige werksfeer, work-life balance (allebei 65%),. Op de voet gevolgd door salaris en arbeidsvoorwaarden (61%), werkzekerheid (58%) en een duidelijk carrièrepad (54%). Maar in de beleving van de ondervraagden zetten de bedrijven hun boodschap vooral in op financiële zekerheid en reputatie, en is er in hun branding minder aandacht voor de andere facetten.
Een les voor wie wil werven in Italië? Pas je branding aan!

Belangrijke andere signalen

Bijna 2 op de 3 Italiaanse werknemers vindt het heel belangrijk dat een werkgever mogelijkheden biedt om de competenties te verbeteren. Terwijl volgens hen minder dan de helft van de Italiaanse bedrijven mogelijkheden biedt voor reskilling en upskilling.

Smart working is een blijvertje, verwachten de werknemers: vorig jaar werkte 50% van de ondervraagden remote, nu nog 37%, en de toekomst is volgens hen hybride. En een werkgever moet flexibel zijn, vindt 42% van de ondervraagden, vooral vrouwen.

Nuttige signalen voor wie zich in Italië bezig houdt met branding, werving en personeelsbeleid!

Bureau Italia adviseert en ondersteunt bij zakendoen in Italië. Neem contact op voor meer informatie.

*[onlangs Kinder-producten uit de markt moest worden gehaald na salmonella-besmettingen bij een Belgische fabriek van Ferrero. En vorig jaar was er de ‘hazelnotenrel’: Ferrero gebruikt nl. een kwart van alle geteelde hazelnoten ter wereld. Die halen ze vooral uit ’s werelds grootste hazelnootproducent Turkije. Maar Ferrero wil overstappen op Italiaanse teelt nadat kritiek op de inzet van kinderen bij het Turkse oogstproces. Daarnaast wil Ferrero zich nog meer profileren als een Italiaans bedrijf. Zeker omdat Nutella-concurrent Barilla stuntte met een “100 procent Italiaanse” chocopasta. Italiaanse boeren klaagden echter over gebrek aan inspraak].