Altagamma maakt Nederland hub voor Italiaanse luxe
Altagamma, het samenwerkingsverband van luxe Italiaanse merken komt naar Nederland. Ons land is het eerste land buiten Italië waar het luxecluster actief gaat zijn. Onlangs vond een eerste Altagamma Dag plaats in Den Haag, georganiseerd in samenwerking met o.a. de Italiaanse Ambassade, en met zo’n 170 genodigden. Amsterdam krijgt een Altagamma Club. Doel van dit alles: Altagamma gaat Nederland een hub maken voor Italiaanse luxe!
Springplank, hub en katalysator
Bijzonder! Waarom hier? Nederland is een belangrijke internationale hub voor hun luxeproducten, met dank aan Schiphol en de Rotterdamse haven. En de Italianen zien ons land als een potentiële springplank naar andere markten zoals Azië, Afrika en Amerika. New York en Shanghai zijn de volgende bestemmingen waar Altagamma vertegenwoordigd zal zijn. Nederland wordt door de Italianen dus gezien als katalysator voor de promotie van hun luxeproducten, -industrie en levensttijl. Overigens is de huidige Nederlands markt voor Italiaanse luxeproducten op zichzelf ook al de moeite waard. Nederlanders houden van Made in Italy, zeker de luxe variant. En Nederland trekt veel buitenlanders aan. Dankzij het herstel van de Nederlandse economie en de groei van het aantal Chinese toeristen.
Ambassadeurs van de Italiaanse stijl
Wat gaan ze doen? Achtergrond: de Italiaanse luxe industrie is de grootste ter wereld (Frankrijk de tweede). Het Italiaanse marktaandeel is 29%, en levert werk aan een half miljoen mensen. Made in Italy vindt gretig aftrek over de hele wereld. Idem de luxe variant. Altagamma (sinds 1992) wil handels-, politieke en sociale relaties bevorderen zodat de merken hiervan kunnen profiteren. De merken treden naar buiten als ambassadeurs van de Italiaanse stijl. Ook worden jaarlijkse wisselende markt- en andere onderzoeken verricht. Er zijn samenwerkingspartners zoals de Milanese businessschool SDA Bocconi. Maar de stichting gaat ook de toeristenstromen in de gaten houden. Samen met de Italiaanse Kamer van Koophandel en de Enit, het nationaal agentschap voor toerisme. En ze houden trends in de gaten. Bijvoorbeeld consumptiegedrag van jongeren (want: fashion conscious).
Creatività e cultura italiana
Welke luxebedrijven zijn aangesloten bij Altagamma? Denk aan het hele panorama aan Italiaanse luxeproducten dat je kunt verzinnen. En dan nog wat meer. Verspreid over verschillende sectoren, cf. de ondertitel in het logo: creatività e cultura italiana. Dus de onvermijdelijke superjachten, luxehotels, juwelen, design en automerken als Ferrari en Lamborghini. Natuurlijk de uitgebreide top van de Italiaanse fashion. Van Brioni tot Valentino, en van Gucci tot Versace. Maar ook producten die voor een breder publiek bereikbaar zijn. Motoren van Ducati of Toscaanse luxesigaren bijvoorbeeld. En laagdrempelige producten van bedrijven als Illy en Moleskine. En wie drinkt er niet af en toe een watertje van Sanpellegrino?
Van de Lage Landen naar 130 landen
Nederland als hub voor Italiaanse (luxe)producten dus. Niet toevallig, en ook niet nieuw. Voorzitter van Altagamma is namelijk koffiegrootheid Andrea Illy. Zijn bedrijf ging in de jaren zestig voor het eerst een buitenlandse markt op: de Nederlandse. Dat viel aanvankelijk tegen: Nederlanders bleken helemáal nog geen espressomachine in huis te hebben. Toch bleef Illy. En nu zijn ze actief in 130 landen. Toen al een goede springplank gebleken, dat kleine landje aan de Noordzee…
Ook een springplank nodig, maar dan om in Italië actief te worden? Bureau Italia helpt!