logo bureau italia mobile logo bureau italia

Business in Italië – 4 tips

Italië is na de maandenlange strenge lockdown weer aan het doorstarten. Een goed moment om aan de slag te gaan met je Italiaanse plannen. Business in Italië: 4 tips om rekening mee te houden.

Belangrijke handelspartner

Business in/met Italië: de moeite waard? Jazeker! Italië is niet voor niks een belangrijke handelspartner van Nederland. Binnen Europa handelen we alleen meer met onze directe buurlanden. Italië telt 60,5 miljoen inwoners. Import uit NL: 20,3 miljard. Export naar NL: 10,8 miljard (cijfers 2018)

Combinatie NL-Italië

De beeldvorming blijft hardnekkig, maar Italianen zijn toch echt harde werkers met veel creativiteit en improvisatietalent. De combinatie Nederland-Italië is soms wennen, maar pakt vaak goed uit: het beste van twee werelden dat samenkomt in een langdurige zakelijke relatie. Italië is na de maandenlange strenge lockdown weer aan het doorstarten. Een goed moment om aan de slag te gaan met je Italiaanse plannen. 4 tips om rekening mee te houden.

1 Geduld nodig

Omdat Italianen zakendoen op basis van relatie, is het doorgaans nodig elkaar eerst eens beter te leren kennen. Dat vraagt tijd, geduld. Dat vraagt een aangepaste strategie.
Ook bureaucratie kan een beroep doen op je geduld. Klaag daar trouwens niet over. Italiaanse ondernemers doen dat wel, maar pas op dat je daar niet in meegaat. Italianen zijn trotse mensen. En we vinden het zelf ook niet fijn als een buitenlander ons land bekritiseert. Dat doen we zelfs het beste.

2 De taal

Zonder kennis van de Italiaanse taal is het lastig zakendoen. Je hebt het Italiaans gewoon nodig. Maak hiervoor ruimte in je strategie (budget en tijdsverloop). De taal kun je ‘kopen’ (neem iemand in dienst die goed Italiaans spreekt) of de taal kun je huren (huur een externe specialist of tolk in). Of leer de taal zelf. Dat is leuk, interessant en waardevol op allerlei manieren, maar vergt tijd en inspanning.

3 Digitale kloof

De coronacrisis voor een inhaalslag te zorgen: tijdens de lockdown hebben werkgevers en werknemers gedwongen ervaring opgedaan met nieuwe digitale manieren van werken. Toch loopt Italië nog achterop als het gaat om digitalisering. Face to face blijft belangrijk, net als telefonisch contact. Pas je strategie daar op aan.

4 Formele omgangsvormen

Heb je face to face contact, dan zit je op de goede weg. Maar bereid je goed voor op een eerste kennismaking of op zakelijke gesprekken, overleggen en vergaderingen. De Italiaanse businesscultuur staat haaks op de Nederlandse informele manier van werken. Italianen zijn formele omgangsvormen gewend. Bedrijven kennen een hiërarchische structuur. Beleefdheid en hoffelijkheid zijn belangrijk, verzorgde kleding en taalgebruik worden gewaardeerd. Titulatuur wordt gebruikt. Niet meteen tutoyeren dus. Hou hiermee rekening. Als je medewerkers naar Italië stuurt, wie vertegenwoordigt jouw bedrijf het beste in zo’n cultuur?

Nú voorbereiden

Sinds corona is alles anders. Toch blijft de zomer niet de beste tijd om een nieuwe samenwerking te starten met Italië. Zomervakanties duren lang, de bezetting is dan minder en besluiten worden uitgesteld tot na de zomer.
Maar het is nu een prima periode om voorbereidingen te treffen!

Hulp nodig bij strategie, planning, uitvoering? Brainstormsessie?
Bureau Italia helpt!