Vandaag is het feest!
Vandaag, 28 april 2022, is het feest!
Concurrentie op het Italiaanse hogesnelheidsspoor bestaat 10 jaar. Italië is daarmee voorloper in Europa. Het resulteerde in winst voor de reiziger: daling van de prijzen en een toename van het aanbod.

Winst voor reizigers
Wat levert het de reiziger/consument in Italië op, concurrentie tussen de twee operators Gruppo Ferrovie dello Stato Italiane en Italo – Nuovo Trasporto Viaggiatori. De prijzen zijn enorm gedaald. Snelle treinverbindingen zijn daardoor uitgegroeid tot een goed alternatief voor binnenlandse vliegverbindingen en hebben die zelfs overvleugeld (en daar heeft Alitalia onder geleden; met name de verbinding Rome-Milaan was belangrijk).
En het aanbod is vergroot. Vooral tussen de grote steden in het Noorden plus Rome en Napels is er volop aanbod om met > 300 km/u reizen.
Voortrekkersrol Italië
De voortrekkersrol van Italië staat haaks op het stereotype beeld dat in Nederland heerst (sterk beïnvloed door de Nederlandse spin rond het Fyra-drama).
De komende jaren gaat er veel veranderen op het Europese spoor. En dat is hard nodig. De Europese Rekenkamer concludeerde in 2018 nog: “Het hogesnelheidsspoornet in de EU is slechts een lappendeken van nationale lijnen zonder behoorlijke grensoverschrijdende coördinatie. Doordat de lidstaten die los van elkaar plannen en aanleggen zijn de verbinding slecht”.
Italië is ook hierin een frontrunner, want exporteert al jaren treinen en diensten.
Altro esempio di un’ #ItaliaPositiva