Corona crisis Italië: kansen voor intermodaal transport
De huidige crisis zorgt voor veel problemen en uitdagingen, maar biedt ook kansen. Hoe verandert de crisis onze manier van denken en werken? Welke veranderingen zullen blijvend zijn? Omdenken. Ander spoor volgen. Een voorbeeld is intermodaal transport per spoor. Met het sluiten van grenzen, bedrijven, en het wegvallen van veel verkeer, benadrukt de corona crisis de voordelen van intermodaal spoortransport in Italië.
Gesloten systeem
Intermodaal transport combineert spoor en weg: grote hoeveelheden goederen per spoor over grote afstanden, en wegtransport voor het laatste distributiegedeelte. Minder flexibel dan wegvervoer, maar kwantiteit gecombineerd met weinig personeel en minder impact op het milieu. Een gesloten systeem, eenvoudig te controleren, te traceren en reguleren. Allemaal aspecten die van belang zijn in de huidige crisis.
De Europese spoorgoederenindustrie speelt bovendien in op het schrappen van reizigerstreinen in veel landen: met het stilvallen van veel reizigersvervoer, is capaciteit vrijgekomen in spoor en locomotieven.
Corridor Noord-Zuid
De Italiaanse logistiek verplaatst vanwege de corona crisis veel naar het spoor. Vooral op de Noord-Zuid corridor van/naar Italië. In Europa is Italië belangrijk voor intermodaal transport, vooral vanwege de ligging: de Alpen vormen van oudsher een barrière en Oostenrijk en Zwitserland staan maar beperkt zwaar wegverkeer toe. Ook telt Italië veel doorvoerhavens voor de rest van het continent.
In het Italiaanse binnenland domineert de vrachtwagen vooralsnog ten opzichte van spoortransport. En personenvervoer per spoor ( Italië loopt in Europa voorop als het gaat om hogesnelheidstreinen) krijgt juist enorme klappen als gevolg van de lockdown. Symbolisch: van de hogesnelheidstreinen staat 98 % stil…