Onbemind belangrijk broertje
Baanbrekende praktische auto voor massa: Fiat 600 bestaat 65 jaar
Grote stap met kleine auto
Het is (terecht) ondergesneeuwd door #coronoavirus , en door de launch van Fiats eerste elektrische auto, de 500 BEV. Een grote stap. Maar toch: 65 jaar geleden zette Fiat ’n andere grote stap. Met een kleine, vooruitstrevende auto.
Icoon Italiaanse ‘boom’
Een kleine, eenvoudige, goedkope sedan voor vier personen? Die bestond begin jaren ’50 niet in Italië (de Topolino in de jaren 30 was een aanzet). Toen Fiat met de 600. Het was 1955. De wederopbouw was voltooid, het economische wonder net begonnen: de economische ‘boom’ die zou duren tot eind jaren ’60. En de Fiat 600 werd een icoon van de Italiaanse ‘boom’. Met in de loop der jaren allerlei varianten. Van de Multipla, een MPV avant la lettre met plek voor zes personen, tot een cabrio. En van een Duitse variant (de Fiat Necklar) tot een Joegoslavisch (Zastava).
Weerspiegeling Italië
De 600 werd kort geproduceerd, tot 1969, is al lang niet meer in gebruik, en helemaal overschaduwd door hip broertje 500, dat twee jaar later verscheen. Onterecht. Want de 600 is heel belangrijk geweest. Voor Italië. Voor de auto-industrie. Er werden 5 miljoen exemplaren van verkocht. En hij weerspiegelt de ontwikkeling van Italië. Het was de eerste auto die voor een breed publiek bereikbaar was. En in al zijn praktische eenvoud een voorbeeld voor latere bedrijfswagens.
Bijzonder uiterlijk
Zijn uiterlijk is nog steeds bijzonder. Aandrijving en motor achterin en een apart kontje (besparing op metaal/gewicht/kosten). De afmetingen weerspiegelen ’n andere tijd:
lxbxh: 3.298 x 1.378 x 1.405 mm
Rijklaar gewicht: 590 kg.
De prijs trouwens ook: 590.000 lire