Fiorentina bezorgd om Vijfsterrenbeweging
De nieuwe Italiaanse regering baart voetbalcub Fiorentina zorgen: vooral van de kant van de Vijfsterrenbeweging, Movimento 5 Stelle (M5S), wordt tegenwerking verwacht bij de bouw van een nieuw stadion.
Geen Grote Projecten
Geen ongegronde vrees. De lokale afdeling van de M5S gaf onlangs de contouren aan van het programma voor de gemeenteraadsverkiezingen van volgende jaar: sociale zekerheid, milieu, en geen Grote Projecten. Een nieuw stadion, de uitbreiding van het vliegveld, een extra baan op snelweg A11, een tunnel voor hogesnelheidstreinen: onnodige en schadelijke projecten die alleen maar geld en ruimte kosten, aldus een afgevaardigde. Ook regionaal en landelijk is M5S geen voorstander van zulke investeringen.
Mercafir verplaatsen
Het nieuwe thuis voor de Florentijnse club, goed voor +40.000 toeschouwers, moet gevestigd worden het Noordwesten van de stad, dicht bij het vliegveld, dat ook uitgebreid zal worden. Plannen zijn er al langer. Vertragingen idem. Er komt ook nogal wat bij kijken in de dichtbevolte en -bebouwde Toscaanse hoofdstad. Zo moet de Mercafir, de centrale groothandel voor onder andere groente en fruit, worden verplaatst om plaats te maken voor stadion, bijbehorende faciliteiten en een hotel. De presidente van Mercafir uitte onlangs stevige kritiek op het stadsbestuur, dat de laatste jaren bewust broodnodige investeringen in Mercafir achterweg zou hebben gelaten omdat het toch vroeg of laat gesloopt wordt om plaats te maken voor Fiorentina. Hij eiste dat er alsnog stevig geïnvesteerd wordt in het huidige Mercafir, waarvan de contracten met ondernemers er nog jaren doorlopen. Ook al is er een clausule – een van de vele clausules in dit verhaal – dat die ontbonden kunnen worden bij sloop van Mercafir.
Vertragingen en hobbels
Eerder leek de buitenlandse investeringsmaatschappij Unipol roet in het eten te gooien door een deel van de benodigde grond op te kopen. Ook de voetbalclub zelf bleef in gebreke: de deadline voor het aanleveren van alle vereiste documentatie werd afgelopen december niet gehaald. Dat leverde al spanningen op tussen burgemeester Dario Nardella en Fiorentina-baas Diego Della Valle. Maar de stad heeft de club – niet voor het eerst – een nieuwe deadline gegeven: 31 oktober 2018.
Daarnaast moet officiële goedkeuring plaatsvinden van een stedenbouwkundig plan voor het gebied Castello, de plek waarnaar de nieuwe Mercafir verplaatst zal worden. En ook de uitbreiding van het Florentijnse vliegveld – projectnaam Masterplan de Peretola – moet op hoog niveau akkoord bevonden worden. Daar gaat het Ministerie van Transport over. En dat valt nu onder de M5S.
Is 2019 haalbaar?
Inmiddels is duidelijk dat Toscana Aeroporti, dat namens de stad zal optreden, de komende twee jaren alle benodigde grond wil verwerven. De vorig jaar optimistisch aangekondigde startdatum voor de bouw, begin 2019, lijkt onhaalbaar. Een termijn van een jaar of drie, vier lijkt realistischer. Dat is vergelijkbaar met de huidige planning voor de bouw van een nieuw stadion in Rome. Overigens zijn de meeste voetbalstadions in Italië in handen van overheden. Juventus, Sassuolo en Udinese zijn vooralsnog de enige clubs die zelf eigenaar van hun stadion zijn. En Juventus is de enige club die zelf het eigen stadion liet bouwen. Fiorentina wil graag de tweede Italiaanse club zijn die zijn onderkomen zelf bouwt.
Nieuwe regering, oud stadion
Gaat de nieuwe regering roet in het eten gooien? Hoe lang hebben Diego en Andrea Della Valle, de steenrijke ondernemers en Fiorentina-eigenaren, nog geduld? Zetten ze de alsnog club te koop, zoals ze eerder al dreigden te doen? Fiorentina heeft buitenlandse investeerders nodig voor de bouwplannen. Met nieuwe vertragingen trek je die niet aan. Italië heeft een nieuwe regering. Florence en Fiorentina hebben voorlopig nog een oud stadion.
Bronnen: Corriere Fiorentino en ViolaNews