Bologna: 3 slogans om mensen op de fiets te krijgen

 In Blogs

Mobiliteit-op-twee-wielen krijgt steeds meer voet aan de grond in Italië – corona zorgt voor rugwind. In Bologna een praktijkvoorbeeld: 3 slogans om mensen op de fiets te krijgen.

Corona zorgt voor rugwind bij de veranderingen in mobiliteit in Italiaanse steden (zie ook: Corona is Moving Italian Mobility). Deze sensibiliseringscampagne in Bologna is daarvan een voorbeeld. Onder de hashtag #andràtuttinbici (~iedereen gaat op de fiets) is deze halverwege mei uitgerold in Bologna. Deze van oudsher linkse studentenstad kent al een aardige fietscultuur. Maar een sensibiliseringscampagne in Bologna is nog hard nodig. De teksten op billboards, posters en stickers (op stadsbussen) leggen uit waarom. En deze publiekscampagne om meer mensen op de fiets te krijgen, speelt daarbij in op de actualiteit.

Positiviteit en Actualiteit

Pakkende campagneslogans benadrukken de positieve effecten van fietsen en leggen een link leggen met actuele problemen. Thema’s die de slogans en ondertitels benoemen: covid-19, luchtvervuiling, ongezonde levensstijl, gebrek aan parkeerplaatsen, fiets is het snelste vervoersmiddel in de stad,
en met een fiets is afstand houden vanzelfsprekend.
Vandaar de slogans: Geef lucht en Kies de fiets!
“Trappend help je de lucht schoner te maken, versterk je je longen en je immuunsysteem.”

Geef meters!

“Geef meters!” en “Geef ‘m meters!” zijn oproepen aan automobilisten om rekening te houden met fietsers door ze de ruimte te geven. Want daaraan schort het in Italië: bewustzijn en infrastructuur. Er zijn relatief weinig fietspaden, opstelstroken, aparte verkeerslichten. Automobilisten zijn niet gewend aan fietsen en zien ze letterlijk en figuurlijk over het hoofd. Scooters zijn natuurlijk wel gemeengoed in Italiaanse steden (de Vespa is een Italiaanse mythe bij uitstek), maar die kennen een heel andere dynamiek in het stadsverkeer.

Via GoFundMe hebben zo’n 400 mensen financieel geholpen bij het mogelijk maken van dit initiatief. De hashtag van de campagne is #andràtuttinbici  en je kunt het initiatief ook volgen (in het Italiaans) via: www.andratuttinbici.it.
En zo krijgt mobiliteit-op-twee-wielen steeds meer voet aan de grond in Italië. Dit is een sprekend voorbeeld. Maar er zijn er meer. In Turijn is onlangs naar voorbeeld van dit Bolognese project een crowdfundingactie gestart. En corona zorgt duidelijk voor rugwind. Nu doortrappen!

Laatste berichten