Italiaans vrachtschip grootste in Middellandse Zee
Vorige week is in het Duitse Flensburg de Alf Pollak te water gelaten, het grootste vrachtschip dat in de Middellandse Zee actief gaat zijn. Het schip werd gebouwd in opdracht van de Italiaanse rederij Tirrenia Cargo, onderdeel van de Gruppo Onorato.
Super cargo
De Alf Pollak kan meer dan 300 vrachtwagens vervoeren en wordt vanaf oktober ingezet in de lijnvaart tussen Sardinië en Sicilië. Het wordt ook een van de groenste schepen, dankzij een filteringssysteem dat de schadelijke uitstoot beperkt.
Het schip is vernoemd naar een grote Europese touroperator en goede vriend van Vincenzo Onorato, die aan het hoofd van de Gruppo Onorato staat. De Alf Pollak werd gedoopt door de weduwe van de naamgever in aanwezigheid van drie generaties Onorato. Zoals vaak het geval is in Italië, is het een familiebedrijf: de huidige president Vincenzo Onorato is de vierde generatie. De Onorato’s begonnen ooit met één enkele veerboot die tussen de Sardijnse eilanden voer. Onder de naam Moby Lines groeide het uit tot dé rederij voor veerdiensten tussen en naar de Italiaanse en Franse eilanden.
Italië uniek
Italië is bij uitstek een land van zeevaarders. Gezien de ligging, de eilanden en de uitgestrekte kustlijn is het land altijd een spil geweest in de Middellandse Zee. Italië is wereldleider in de bouw van cruiseschepen en grote jachten, voor vracht- en personenvervoer in de Middellandse Zee en een belangrijke speler in de bouw van marineschepen. De nautische industrie speelt een grote rol in de nationale economie. Het unieke van Italië is dat nautische bedrijven niet geconcentreerd zijn op enkele plekken, maar verspreid zijn over de hele kust: op de eilanden, aan de Tyrreense Zee, aan de Adriatische Zee, in het Noorden, in het Midden én in het Zuiden. De maritieme sector zit in de lift
Kansen maritiem Italië
De laatste jaren zit de maritieme sector in de lift in Italië. Redenen zijn onder andere: een toename van het vrachtverkeer in de Mediterraneo en in het Noorden, en de ontwikkeling van de ‘snelwegen’ op zee. Kansen voor Nederlandse bedrijven zijn er dan ook volop in Italië. Met name voor groene technologie en procestechnieken.
Tekenend voor de ambities van de Gruppo Onorato: een tweede identiek schip als de Alf Pollak wordt eind 2018 opgeleverd in Flensburg. Bovendien zijn onlangs in China twee andere veerboten besteld die voor Moby Lines passagiers gaan vervoeren tussen de grote Italiaanse eilanden.
Nieuwsgierig naar de kansen op de Italiaanse markt en daarbij hulp nodig? Bureau Italia ondersteunt.