logo bureau italia mobile logo bureau italia

Home Sweet Home: lockdown Italië boost suiker consumptie

Een van de belangrijkste commodities ter wereld, gaat tegen de gezondheidstrend in, die de cijfers de laatste jaren juist drukte. Door de lockdown kreeg suiker weer een centrale rol in de Italiaanse thuiskeuken.

De effecten van corona verschillen per sector. Sommige hebben het heel zwaar, andere sectoren draaien op volle toeren. Door de quarantaine waren (zijn) Italianen gedwongen thuis te koken en eten. In strijd met de Italiaanse levensstijl, denk aan het Italiaanse ontbijt buiten de deur. Een van de gevolgen daarvan is een sterke stijging geweest in de verkoop van ingrediënten voor de bereiding van koekjes, brood, gebak en dessert: suiker, bloem, boter, eieren etc.

Suiker is booming

Quarantine in Italië zorgde de afgelopen maanden voor een boom in de verkoop van suiker, volgens cijfers van de Italiaanse detailhandel: +45% in de afgelopen twee maanden en +26% sinds begin dit jaar (cijfers Nielsen Distribuzione Moderna). Eridania (sinds 1899), koning van de Italiaanse zoetmakers leverde in acht weken quarantaine 50% meer suiker in heel Italië dan in dezelfde periode vorig jaar, meer dan 30 miljoen kilo.

Torta della mamma

De – tijdelijke? – forse toename van suikerconsumptie gaat dwars in tegen de gezondheidstrend van de laatste jaren. Zorgelijk? Niet echt. Belangrijker is het gebrek aan beweging door het gedwongen binnen zitten. Dat droeg bij aan een toch al groeiend probleem onder Italianen, cf. andere Westerse landen: gebrek aan beweging.

Italië gaat inmiddels weer geleidelijk open. Italianen gaan weer letterlijk naar buiten. Afhaalmaaltijden konden al. Weer op ristorante gaan duurt nog even. De situatie blijft steeds veranderen. Wat echter nooit verandert:

Torta della mamma blijft altijd het lekkerst!

Tabel die de sterke stijging laat zien tijdens de lockdown van verkoop van ingrediënten voor taart, gebak, brood en dessert in Italië