logo bureau italia mobile logo bureau italia

Nederlandse bedrijven maken deze fouten in Italië

Business met Italië? Nederlandse bedrijven maken vaak deze fouten. Een goede voorbereiding is essentieel.

𝗔𝗹𝗹𝗲𝘀 𝗽𝗲𝗿 𝗺𝗮𝗶𝗹 𝘄𝗶𝗹𝗹𝗲𝗻 𝗱𝗼𝗲𝗻

Italië wordt steeds digitaler, toch blijven mails vaak onbeantwoord. Oplossing? Fysieke ontmoeting en (video)bellen, evt. een old school brief. Schakel daarvoor een specialist in.

𝗔𝗹𝗹𝗲𝘀 𝗶𝗻 𝗵𝗲𝘁 𝗘𝗻𝗴𝗲𝗹𝘀 𝘄𝗶𝗹𝗹𝗲𝗻 𝗱𝗼𝗲𝗻

De meeste Italianen spreken niet goed Engels. Zeker oudere generaties en (dus) decision makers niet.
Oplossing? Italiaans spreken. Spreek je het niet? Drie oplossingen: 1) Leer het 2) Doe je personeel op les 3) Huur een specialist in (Bureau Italia biedt taaltrainingen Italiaans aan voor elke branche, elk niveau, altijd maatwerk).

𝗩𝗲𝗿𝗸𝗲𝗲𝗿𝗱𝗲 𝗽𝗲𝗿𝘀𝗼𝗼𝗻 𝗯𝗲𝗻𝗮𝗱𝗲𝗿𝗲𝗻

Italiaanse bedrijven/organisaties zijn hiërarchisch ingericht. Een losse flodder komt zelden op de goede plek terecht. Oplossing? Verdiep je in het bedrijf, bevraag je (Italiaanse) netwerk. Of huur daarvoor een specialist in.

𝗧𝗲 𝗶𝗻𝗳𝗼𝗿𝗺𝗲𝗲𝗹 𝘇𝗶𝗷𝗻

Formele omgangsvormen zijn een teken van respect en van groot belang. Meteen tutoyeren, direct zijn, om korting vragen? Nee! Oplossing? Respectvol en beleefd blijven, formaliteiten respecteren.

𝗧𝗲 𝘀𝗻𝗲𝗹 𝘄𝗶𝗹𝗹𝗲𝗻 𝗴𝗮𝗮𝗻

Het tempo ligt anders dan in Nederland. Richt je niet meteen op harde resultaten. Werk eerst aan de relatie. Toon interesse. Oplossing? Geduld en flexibiliteit.

Waarom eigenlijk zakendoen met Italië?

Italië is een belangrijke handelspartner van Nederland. Grote interne markt, 60,5 miljoen inwoners. Wereldtopper in gespecialiseerde branches. Binnen Europa handelen we alleen meer met onze directe buurlanden. De aanloop vraagt vaak wat geduld, maar eenmaal goed van start blijken zakelijke relaties met Italiaanse partijen duurzaam en zeer de moeite waard!

Een goede voorbereiding is essentieel

Niet iedereen denkt en handelt als een Nederlander. Gelukkig maar, dat maakt het interessant. Maar ook uitdagend. Zo is geld voor doel en drijfveer voor een Nederlandse ondernemer. Daar doe je het (o.a.) voor, toch? Maar niet elke Italiaanse ondernemer redeneert zo! Italianen doen zaken op basis van relaties.
Bereid je dus goed voor als je zaken wil doen met Italië. Ga strategisch te werk. Investeer in contact.
En als je eenmaal een goede band hebt opgebouwd met een Italiaanse partij, is dat vaak voor het leven. De investering waard…

Hulp nodig bij zakendoen met Italië? Bureau Italia helpt!