Panda’s, Uno’s en autogordels
Wat is er sinds de Val van de Muur veranderd in autoland Italië?
Zitjes en gordels
In 1989 waren het kinderzitje en de veiligheidsgordel nét verplicht geworden in Italië. En het zou nog een hele tijd duren voordat de autogordel volledig geaccepteerd was door de Italianen. Ik werd eind jaren ’90 nog standaard uitlachen als ik bij Italianen instapte en mijn riem vastklikte: “We gaan toch helemaal niet de bebouwde kom uit, Jarno!”.
Broodje aap
Handige Napolitanen zouden destijds op die nieuwe verplichting zijn ingesprongen. La maglietta cintura di sicurezza was een shirt voorzien van een bedrukte schuine streep, die leek op een gordel die over de borst gespannen was. Al is dat verhaal inmiddels ontkracht: het zou een leggenda metropolitana zijn. Een broodje-aap verhaal, bedacht als wetenschappelijke onderzoek naar de verspreiding en snelheid van zo’n verhaal, dat inspeelt op clichés en stereotypen.
Zwaarder en efficiënter
In dertig jaar is het gemiddelde autogewicht toegenomen met 41 %: van 870 naar 1.238 kilo. Auto’s zijn groter – mede vanwege strengere veiligheidseisen – rijker uitgerust en dus zwaarder. Maar huidige auto’s zijn gemiddeld 30 % efficiënter: het verbruik is gedaald van 1 op 12,5 naar 1 op 18,2. In 1989 was trouwens minder dan 10 % van de Italiaanse auto’s een diesel. Inmiddels is dat 35 %. Dit cijfer daalt wel onder invloed van milieunormen: vorig jaar was het nog ruim 44 %.
Prijspakkers en Lachers
De prijspakker in 1989 in Italië? De Fiat 126. Die koste toen 6.822.000 lire. Kwam in productie sinds 1976, en zou dat blijven tot 1991. Vandaag de dag neemt de Dacia Sandero die plek in, met een prijs vanaf € 7.600.
Meest verkocht in Italië? Toen: een Fiat. Nu: een Fiat. Maar liefst 15 % van de markt werd in 1989 ingenomen door de Fiat Uno. In 1989 verscheen de tweede serie van dit (de eerste in 1983). De productie in italié zelf stopte in 1995. In 2013 rolde de allerlaatste van de band, in Brazilië.
De meeste verkochte auto nu in Italië: de Fiat Panda. Een klassieker geworden. Net als de onvergetelijke reclame van de Panda (in 2012 verkozen tot Leukste Autoreclame Allertijden). Daarmee lachte je iedereen uit. Ook autoreclame’s zijn veranderd, zeg….
Blog grotendeels gebaseerd op een artikel in de Gazzetta dello Sport.
Bureau Italia helpt Nederlandse bedrijven aan Betere Business in Italië. Neem contact op voor meer informatie.