Italia Positiva #3

 In Blogs

Asfalt, jachten en voetbal. Actuele positieve economische ontwikkelingen in Italië. Om te laten zien dat Italië meer is dan wat de voorpagina’s haalt: Italia Positiva. Óók interessant voor Nederlandse ondernemers.

Deense metro

Het eerste nieuwtje, komt niet uit Italië maar uit Kopenhagen. De nieuwe metro Cityringen is daar namelijk in een recordtijd gerealiseerd door het Italiaanse bedrijf Salini Impregilo. Een smart metro: een combinatie van technologie, efficiëntie en schoonheid. Met driverless voertuigen en een capaciteit van 24.000 reizigers per dag. Eind september geopend in het bijzijn van de Deense koningin. Begin oktober kwam ook de Italiaanse president een officieel kijkje nemen. Europese samenwerking!

Design Stadion in Design Stad

Meer ‘bouwnieuws’: Milaan krijgt een nieuw voetbalstadion. De twee Milanese topclubs Internazionale en Milan onthulden onlangs de plannen voor een gedeeld stadion. Het huidige stadion stamt uit 1925 en is vernoemd naar de wijk waarin het ligt, San Siro. Sinds 1979 draagt het de naam van Inter-icoon Giuseppe Meazza. Milanisti houden liever vast aan de andere naam.

Twee ontwerpen

Waarom nieuwbouw? Renoveren is te duur, te tijdrovend en levert onvoldoende capaciteit op. Het nieuwe stadion moet in drie jaar gebouwd worden en een capaciteit van 60.000 toeschouwers krijgen. Er zijn twee ontwerpen: De Kathedraal en de Ringen van Milaan. Welke ze ook kiezen: het wordt een visitekaartje voor de Stad van de Stijl.

Een inkijkje in de nieuwe metro van Kopenhagen en de twee ontwerpen voor het nieuwe voetbalstadion in Milaan
Boven: inkijkje in de nieuwe metro van Kopenhagen, links- resp. rechtsonder: het Kathedraal- en het Ringen-ontwerp voor het nieuw te bouwen voetbalstadion in Milaan

Europese Voetbalhoofdstad

Dat de twee lokale rivalen een stadion delen, is trouwens in Italië niet ongebruikelijk. Want ook in Rome, Genua en Verona gebeurt dat. Milaan is echter al lang niet meer Dé Europese voetbalhoofdstad. Een nieuw modern stadion is een stap in de goede richting. Al zijn de presentaties online voorlopig flitsender dan de prestaties op het veld…

Volle bak Boat Show

Het logo van de Genoa International Boat Show met de woorden Salone Nautico in wit op een rode achtergrond

De Genoa International Boat Show – Italiaans: Salone Nautico Internazionale di Genova – trok in september een recordaantal beursgangers: zo’n 1.000 standhouders en bijna 190.000 bezoekers (8% groei t.o.v. 2018). De jaarlijkse botenbeurs is een van de grootste ter wereld. Hij wordt georganiseerd door Fiera di Genova SpA en de branchevereniging UCINA (niet te verwarren met Nautica Italiana, in 2015 in het leven geroepen door de belangrijkste Italiaanse luxe jachtbouwers en aangesloten bij Fondazione Alta Gamma). Volgend jaar vindt de 60e editie plaats van deze beurs, van 17-22 september 2020.

Ocean Race naar Genua

Om in hetzelfde vaarwater te blijven: eind september werd bekend gemaakt dat de volgende editie van The Ocean Race finisht in Genua. The Ocean Race – voorheen de Whitbread Round the World Race en de Volvo Ocean Race – is een driejaarlijkse zeilwedstrijd om de wereld. De race is opgebouwd uit etappes en duurt 8 à 9 maanden. Met de Olympische Spelen en de America’s Cup behoort het tot de grootste zeilevenementen ter wereld. Het wordt beschouwd als de zwaarste zeilwedstrijd voor teams. Genua zal in juni 2022 kunnen rekenen op onder andere 30.000 á 40.000 bezoekers per dag rond dat event.
En van het water weer naar de weg…

Asfalt experiment

Het logo van het Italiaanse bedrijf Iterchimica met de naam van het bedrijf in blauwe letters op een witte achtergrond

Milaan is gestart met een asfalt experiment: delen van o.a. de snelweg Milaan-Meda worden gerenoveerd en voorzien van asfalt met een laag grafeen. Dat bestaat uit koolstofatomen, gerangschikt in een kippengaasstructuur. Een grafeenlaagje heeft ongekende eigenschappen: het is transparant, flexibel en sterker dan staal. En het geleidt warmte en elektriciteit goed. (Het leverde de ontdekkers van grafeen in 2010 een Nobelprijs op). Het maakt het asfalt recyclebaar en duurzamer. Minder gaten in de weg dus! De Città Metropolitana di Milano werkt voor dit experiment samen met Iterchimica, Italiaans wereldleider op het gebied van aditieven en asfalt. Technology Made in Italy. Zomaar wat actuele voorbeelden van positieve economische ontwikkelingen in Italië…

Recommended Posts