Italia Positiva #6
De Moka Orient Express, Nuts 4 Nutella, Iconische koffie, Bologna Duurzaam Mobiel, en Milaan stopt met steen: positieve actuele (economische) ontwikkelingen en nieuws uit Italië.
Milaan stopt met steen
Milaan stopt met steen. Als eerste stad in Italië komt het met een concreet programma om asfalt en cement te vervangen door groen. Steen eruit, groen erin. Daarmee geeft Milaan een belangrijk signaal af aan andere Italiaanse steden – en is ook op dit onderwerp voorloper.
Iconische Koffie
Denk je ‘koffiecultuur’, dan denk je: Italië. Moka Express: van Koffiepotje tot Cult Classic! Om even bij stil te staan: Bialetti bestaat 100 (!) jaar… Behalve de Moka Express maakt Bialetti ook koffieapparaten, pannen en pizzastenen.Bij de Italiaan Alfonso Bialetti pruttelde een eeuw geleden een even eenvoudig als sterk idee op: de Moka Express. Een achthoekig koffiepotje van aluminium, bestaande uit vijf onderdelen. Al generaties lang onmisbaar in Italiaanse keukens. Inmiddels een wereldwijde klassieker. Er zijn er zo’n 100 miljoen van verkocht, en de aluminium percolator is uitgeroepen tot werelderfgoed. Met veel commerciële off-spin in de vorm van verschillende maten, vormen en accessoires… En concurrerende kopieën, zoals de stijlvollle ‘Atomic’ van Giordano Robbiati. “Casa è dove Bialetti fa il caffè”: thuis is waar Bialetti de koffie maakt…. Net als de Nederlandse koffiecultuur: koffie voor het thuisgevoel en andersom.
Moka Orient Express
Bialetti’s koffiepotje mag dan een icoon en erfgoed zijn, vanwege uitblijvende vernieuwing raakte het bedrijf in financiële problemen. Onlangs kondigde het bedrijf daarom samenwerking aan met het Chinese Ali Baba. Opnieuw een voorbeeld van toenemende Chinese worteling in Italiaanse ondernemingen. De Chinese markt moet als springplank dienen voor andere Aziatische markten. De Moka Orient Express, zeg maar…
Nuts 4 Nutella
Dat doen ze goed, bij Ferrero – de lancering in Italië van koekjes met Nutella – de smeerbare choco is niet alleen in elk Italiaans huishouden aanwezig, maar wereldwijd een sterk merk. Loopt gesmeerd. Een korte run, klein aanbod. Goed ontvangen: miljoenen koekjes verkocht in drie weken. Gemiddeld 1 per Italiaan. Vervolgens wordt de distributie vertraagd en zijn ze ‘onvindbaar’. In de media, online/offline ontstaat een koekjes-klopjacht. Alle landelijke dagbladen en journaals praten er over. Koekjes gaan viral. De vraag is groter dan het aanbod. En nu moet er in het weekend in de fabriek in Basilicata doorgewerkt worden om aan die vraag te kunnen voldoen…
Bologna Duurzaam Mobiel
Nadat het de afgelopen jaren spaak liep, gaat Bologna weer inzetten op duurzame verkeersmobiliteit. Onlangs heeft het stadsbestuur een plan voor duurzame mobliteit goedgekeurd. Daarin concrete acties en veel ruimte voor voetgangers, fietsers, OV, shared mobility, smart mobility, car and bike sharing, fietspaden, groene corridors etc. En het voornemen om duizenden auto’s uiteindelijk de stad uit te krijgen. Dat leverde het raadslid voor mobiliteit helaas veel (online) bedreigingen en beledigingen op (waarvan aangifte is gedaan). Verandering stuit helaas altijd ook op weerstand…
Over verandering gesproken: in 2020 eindelijk eens werk maken van die plannen om met/in Italië te ondernemen? Bureau Italia helpt: zowel strategisch als uitvoerend. Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek. Met (eventueel iconische) koffie…