logo bureau italia mobile logo bureau italia

Prosecco: ieder glaasje hep z’n nadeel

Prosecco: ieder glaasje hep z’n nadeel. Plasticvrije piste. Vloeiende vino. Prosecco met impact. WK volley naar Turijn, en… The Ego has landed! Nieuws en ontwikkelingen uit Italië.

WK Volley Turijn

Het WK Volley 2020 (heren) zal plaatsvinden in Turijn. Dat maakte de Fédération Internationale de Volleyball (FIVB, de overkoepelende volleybalorganisatie) onlangs bekend. Organiserend partner van het toernooi: RCS Sport. Dit sport en mediabedrijf startte in 1989 als orgasinatorische tak van de Gazzetta dello Sport, de bekendste sportkrant van Italië, op papier uitgegeven in markant roze. RCS Sport opereert voornamelijk in Italië en is onderdeel RCS MediaGroup. Ze organiseren niet alleen grote wielerevents zoals de Giro, Milaan–San Remo en de Tirreno–Adriatico, maar ook bijvoorbeeld de marathon van Milaan. Daarnaast treedt RCS op als consultancy bedrijf voor bijvoorbeeld de Lega Basket Serie A. Het WK Volley is de nieuwste loot aan deze sporttak.

Italiaanse wijn breekt EU grenzen

Historisch: voor het eerst in de geschiedenis vloeit er meer Italiaanse wijn naar markten buiten de EU. Dat maakte het ISMEA onlangs bekend, het instituut voor studies, onderzoek en informatie met betrekking tot de landbouwmarkt. Voor het eerst is er meer vino italiano (in waarde) buiten de EU verkocht dan op de Europese markt. Niet-Europese klanten hebben voor 38 miljoen meer besteed aan Italiaanse wijn dan EU-klanten. Sign of the times, shifting of the markets.

Prosecco, ieder glaasje hep z’n nadeel

Ook prosecco is populairder dan ooit. Jaarlijks worden er meer dan 400 miljoen flessen van geproduceerd. Van origine komt prosecco uit Noord-Italië. UNESCO riep het proseccogebied tussen de plaatsen Conegliano en Valdobbiadene (boven Venetië) vorig jaar uit tot werelderfgoed. Deed de verkoop ongetwijfeld ook goed. Ook Nederland is dol de Italiaanse bubbelwijn: in 2017 importeerden we amper een miljoen liter. In 2018 was dat 1,5 miljoen liter. In 2019 waren we daar in zes maanden al overheen. Prosecco liftte de afgelopen decennia mee op de groeiende vraag naar Italiaanse levensmiddelen. Bijkomend nadeel van al die wijnbouw in dat gebied: erosie. Het areaal dat gebruikt wordt voor de productie van prosecco is in 20 jaar dan ook bijna verviervoudigd. Goed om bij stil te staan, en analoog naar de discussie over de impact van vleesconsumptie: een fles wijn produceren, kost 3 kilo aan vruchtbare grond…

Piste zonder plastic

Een klein Italiaans ski resort wordt het eerste plasticvrije resort van Europa. Pejo 3000, een klein resort in Va di Sole (Trentino) verbood bij het openen van de pistes begin december, het gebruik van plastic flesjes, zakken, bestek, bords, rietjes, bekers en zakjes. Aanleiding was de ontdekking dat een nabijgelegen gletsjer microplastics bevat. Andere maatregelen volgen nog, heeft het resort aangekondigd. Pejo 3000 trekt jaarlijks 137.000 skiërs en telt drie berghutten die vanaf nu plasticvrij worden.

The Ego has landed (again)

Uit de categorie: goede wijn behoeft geen krans, en voor wie het gemist heeft: Circus Zlatan strijkt weer neer in Italië. Het Zweedse fenomeen keert terug in de Serie A. Hij zal vanaf januari zijn kunsten opnieuw vertonen voor AC Milan. Voor de duur van in ieder geval een half jaar. The Ego has landed! Of zoals hij het zelf zegt: IZcoming…
Opnieuw een goede ontwikkeling voor het imago van het Italiaanse voetbal. Dat lag lang in de kreukels. Overschaduwd door vooral de Engelse competitie. De gloriejaren van ‘90’s zijn het nog niet, maar het calcio italiano zit weer in de lift door de komst van spelers als Ronaldo (= Grootste Speler, afgezien van M.), De Ligt (= Grootste Talent, zoals steeds meer Nederlanders trouwens weer in de Serie A spelen) en nu dus Zlatan (= Zlatan)… Spektakel gegarandeerd. Op en naast het veld.