logo bureau italia mobile logo bureau italia

Italiaans ijs – hele sector smult mee

Niet weg te denken uit de uitgebreide Italiaanse eetcultuur: het ambachtelijke schepijs. IJzersterk merk. IJskoud de beste. Een icoon. En een succesformule. Italiaans ambachtelijk ijs nog steeds een groeimarkt en Italië loopt ook voorop in productie van ijsmachines en ijsvitrines. En daarvan profiteren verschillende sectoren.

Italiaans ijs loopt voorop

Italië zelf telt 10.000 gelaterie. De meeste van heel Europa (en Europa loopt voorlopig nog voor op Azië en Amerika).Verspreid over het hele land. In elke uithoek, van Pordenone tot Turijn en Sicilië. De markt voor ambachtelijk schepijs (en desert ijs, met op de eerste plaats: tiramisu) groeit de laatste jaren met steeds 10% (!). Totale omzet? Als een lange zomer het slechte voorjaar goedmaakt, wordt dit jaar de 3 miljard gehaald. Zo blijkt uit recente onderzoekscijfers van de CNA (Confederazione Nazionale dell’Artigianato e della Piccola e Media Impresa, de nationale confederatie van ambachten en mkb).Omzet vorig jaar: 2,7 miljard euro. Ter vergelijking: wereldwijd 17 miljard.

Wie eten allemaal mee?

Producenten en toeleveranciers van melk (240.000 t), suiker (70.000 t), vers fruit (23.000 t) en aan andere ingrediënten (32.000 t). Die laatste categorie is vooral te danken aan een groeiende vraag naar specifieke smaken met hoge kwaliteit. Aan experimenten met bijvoorbeeld eetbare bloemen (vlierbes, jasmijn, begonia, goedsbloem). En aan een terugkeer naar klassiekers (merkt ook de Gambero Rosso op). En die komen veelal van Italiaanse bodem: hazelnoten uit Piemonte, Lazio en Catania, amandelen van Sicilia, pistache uit het Sicliaanse dorpje Bronte (aan de voet van de Etna) en het Toscaanse dorpje Stigliano, en citroenen van de Sorrentijnse en Amalfikust.

IJsmachines, ijsvitrines

Van het succes van het Italiaanse ambachtelijke ijs profiteren ook andere sectoren: 90% van de wereldwijde productie van ijsmachines is in handen van Italiaanse producenten. Gezamenlijke omzet: 250 miljoen euro. IJsvitrines? Zelfde smaak: in handen van Italiaanse producenten. De tien grootste daarvan draaien een gezamenlijke omzet van 300 miljoen.

Bolletjes extra, big business

Italië blijkt dus nog steeds ijskoud de beste in een sector die maar niet smelt. Dus voor wie deze zomer likt aan een ‘gelato al limon‘… Weet dat er verspreid over de hele Laars, van Piemonte tot Sicilia wordt gewerkt – en verdiend – aan jouw ijsje. Bolletje extra? Big Business! Verder niet aan denken, gewoon genieten…

Behalve Italiaans ijs ook interesse in samenwerking met Italië? Bureau Italia helpt! Neem contact op voor meer informatie.

Een vitrine met ambachtelijk Italiaans schepijs