logo bureau italia mobile logo bureau italia

Zakelijk Italiaans? Kleine hapjes!

Zaken Italiaans leren is als leren eten als kind: kleine hapjes, blijven kauwen, knoeien mag, en als ’t haute cuisine wordt… schakel je ’n volwassene in,

Kleine hapjes

Zaken doen met Italië? Dan is de Italiaanse taal onontbeerlijk. Zie je er tegen op? Bedenk dat het net is als toen je leerde eten, als klein kind. Je moet ergens beginnen. Niet met garnalen en olijven…
Hou het bij een beperkt aantal woorden en situaties. Leer wat je nodig hebt in werksituaties, specifieke termen, terugkerend jargon. Uitbreiden kan altijd nog. Kleine hapjes, niet meteen een driegangen-diner bestellen. Oefen bijvoorbeeld op een pitch in het Italiaans: is kort, interessant, beperkt zich tot jouw vakgebied (waarin je je thuis voelt).

Blijven kauwen

Je kent het van de talen die je op de middelbare school leerde en daarna nooit mee gebruikte. Weggezakt… Het devies is dan ook: gebruiken of verliezen. Herhaling: nieuwe woorden moeten vaak terugkomen, minstens 7 keer. Blijven kauwen dus.

Tafelmanieren

Zoals tafelmanieren verschillen, is ook de zakelijke cultuur in Italië anders dan in Nederland. Italianen bouwen graag eerst aan een relatie, voordat er echt business gedaan wordt. En als het goed verloopt, gebeurt dat aan tafel. Sommige onderwerpen moet je vermijden (politiek, religie, kritiek op Italië), maar een smakelijk gespreksonderwerp bij uitstek: Italiaanse keuken. Is ook laagdrempelig en leuk om te leren: de menukaart lezen, bestellen, de cucina complimenteren. Ligt nooit zwaar op de maag.

Knoeien

Ook al heb je geen slabbetje om: (een beetje) knoeien mag. Italianen waarderen het als je moeite doet je in het Italiaans uit te drukken. En dan valt er wel eens iets naast. Bordje leegeten hoeft ook niet. Als je maar laat zien dat het je smaakt en dat je je best doet.

Haute Cuisine

Kom je zakelijk op hoger niveau terecht, heb je ingewikkelde inhoudelijke gesprekken, contractbesprekingen etc., huur de taal dan in. Een professional die je in zulke gevallen terzijde staat, helpt je verder. Maar voor de aanloop daar naartoe, voor informele besprekingen, voor eerste contacten, en om te zorgen dat je een langdurige zakelijke relatie opbouwt, is de Italiaanse taal meer dan nuttig. Door Italiaans te leren, geef je het signaal dat je investeert in een relatie, in de lange termijn.
En een nieuwe taal leren is ook nog eens leuk, gezond en goed voor je brein, én het vergroot je wereld.

Honger gekregen? Bureau Italia krijgt élke professional aan het Italiaans (ook als je het niet met de paplepel kreeg ingegoten kreeg)…

Neem contact op voor meer informatie.