Zakenreis Italië? Hogesnelheidstrein gaat hard!
Goed nieuws voor de zakenreizigers : de Italiaanse hogesnelheidsvervoerder Italo breidt zijn diensten uit.
Nieuwe bestemmingen Noordoosten
Volgens dagblad La Stampa zoekt de private vervoerder niet alleen 300 nieuwe medewerkers, maar breidt het ook het aantal treinen uit. Met ingang van deze maand doet Italo 25 bestemmingen aan, verdeeld over 30 stations en bereikt daarmee in totaal 98 dagelijkse ritten. Sinds deze maand zijn er bijvoorbeeld nieuwe stations in het Noordoosten toegevoegd aan Italo’s netwerk: Udine, Pordenone, Conegliano en Treviso. Goed om te weten voor wie naar Italië gaat voor beursbezoek: Italo doet met haar markant robijnrode treinen al langer ook Milano Rho Fiera aan. Voor de zakenreiziger zijn Italiaanse (hogesnelheids)treinen al langer een goed alternatief. En dat wordt dus steeds beter. Dus niet alleen voor wie de Italiaanse grote steden als bestemming heeft en geen auto wil huren: ook steeds meer provinciesteden zijn via een hsl bereikbaar. Online reserveren en tickets kopen werkt ook prima, net als de betaalautomaten op de stations.
HSL: Italië loopt voorop
De concurrent van staatsbedrijf Trenitalia is sinds 2011 actief. Treinitalia, herkenbaar an het logo met kenmerkende Italiaanse driekleur, opereert met de Frecciarossa (‘rode pijl’). De twee vervoerders waren in 2015 goed voor 64 miljoen passagiers, waarvan ruim 9 miljoen voor Italo.
Over een jaar moet in de de EU concurrentie op het hogesnelheidsnetwerk mogelijk zijn. Trenitalia gaat in juni 2020 met de Frecciarosaa 1000 rijden tussen Milaan en Parijs, en in een vooraankondiging geeft het staatsbedrijf aan dat het competititef gaat zijn in prijs en snelheid: de Italianen zullen het traject gaan afleggen in zes uur, een uur sneller dan de Franse TGV. In januari 2020 opent de Europese markt voor spoorconcurrentie. Italië loopt daar dus op vooruit. Weer een voorbeeld van #ItaliaPositiva!