logo bureau italia mobile logo bureau italia

Zakendoen, juist in Italië. Cijfers, sectoren, kansen

Italië is een uitstekend land om zaken te doen. Ja, uitdagend. Zeker voor beginners. Maar heel interessant voor Nederlandse bedrijven. Wat cijfers, sectoren en kansen op een rij.

Ik schrijf vaak over de moeilijke kanten van zakendoen met Italië. Over de taalproblemen, cultuurverschillen, bureaucratie, verschillen bínnen Italië. Maar belangrijk: het is het waard! Italië is echt een uitstekend land om zaken te doen. Ja, uitdagend, zeker voor beginners. Je moet mensen kennen, een gevoel ontwikkelen voor wat er speelt en wat werkt. Maar: heel interessant voor Nederlandse bedrijven.

De cijfers

Italië is veel meer dan toerisme: het is na Duitsland de grootste Europese maakeconomie, en het staat in de top 10 van de grootste economieën. Italië is niet voor niets een van onze belangrijkste handelspartners: met 60 miljoen inwoners een enorme afzetmarkt, bijna 3,5 keer zo groot is als die in Nederland. Import uit NL ruim € 25 miljard (2021), export ruim € 14,5 miljard.

Sectoren

Naast toerisme en de dienstensector is de maakindustrie dus heel groot, denk aan machinebouw, voertuigproductie en toeleveranciers. Maar ook chemie, textiel, landbouw, farmacie en medicinale producten.

Opkomend en kansen

De corona-crisis heeft een boost gegeven aan digitalisering, waarin Italië Europees achterliep. Dat verandert nu snel, met dus ook kansen voor buitenlandse bedrijven in e-commerce. En klimaatverandering zorgt voor nieuw bewustzijn en daardoor kansen op het gebied van watermanagement, duurzame mode, duurzame mobiliteit. Ook het toerisme is aan het veranderen, met vanwege o.a. klimaatverandering nieuwe ontwikkelingen op het gebied van fietstoerisme. Maar ook slow tourism wordt gepromoot, meer high end en langzamer toerisme.

Nog anders

Hoewel er veel aan het veranderen is in Italië, blijven er nog grote cultuurverschillen. Ook bij zakendoen. Het belang van het Italiaans blijft groot: je hebt de taal echt nodig (en daar zijn verschillende oplossingen voor). Net als een netwerk ter plaatse, de juiste mensen kennen. In combinatie met de bureaucratie is dat een grote uitdaging. Dan heb je echt een Italië-specialist nodig, of meerdere. Bij openbare aanbestedingen bijvoorbeeld. Advertising wordt steeds digitaler, maar print blijft belangrijk.

Verder is vergrijzing een ernstig probleem, en ook van invloed op afzetmarkten en marketing. En de kloof tussen het rijkere Noorden en het minder bedeelde Zuiden blijft heel groot, zoals voor heel Italië geldt dat er grote regionale (cultuur)verschillen zijn. Hulp van een Italië-adviseur is echt aan te raden. Betaalt zich altijd uit. Vraag het maar aan collega-ondernemers.

Anderen inschakelen

Waarom anderen inschakelen als je zaken doet in Italië? Ik werk zelf ook samen specialisten. Voor specifieke taken. Zij hebben de kennis, de ervaring en, heel belangrijk: het lokale/regionale netwerk. Zo werk ik bijvoorbeeld met juristen, met gespecialiseerde vertalers. Contact met Italianen gaat lang niet altijd digitaal, zeker niet als ze je niet kennen. En zakendoen is nog vaak een kwestie van gunnen, van relaties, van vertrouwen. Geld en omzet zijn echt niet altijd het startpunt, zoals dat in Nederland vaak het geval is! Goed om daarbij stil te staan. En je tempo en verwachtingen daarop aan te passen. Betaalt zich op den duur uit.

Advies of hulp nodig bij zakendoen in Italië? Bureau Italia helpt! Vragen of meer info? Neem gerust contact op.