“Good ebening!”
Hoe een Spaanse topmanager in het Engelse voetbal mikpunt van spot werd door zijn slechte uitspraak van het Engels: “Good ebening!”. Leerzaam voor wie zaken wil doen met Italië. Nut en noodzaak: als professional de taal spreken.
Het kan tot je ontslag leiden. De laatste druppel zijn. Het verschil maken tussen Succes en Falen: als professional de taal van je buitenlandse werkgever onder de knie krijgen. Een sprekend voorbeeld aan de hand van een interview in dagblad The Guardian met de Spaanse voormalige Arsenal-manager Emery. Hij kreeg dit jaar zijn ontslag in Londen. Zijn Spaanse uitspraak van ‘good evening’ maakt hem tot mikpunt van spot. Zolang je wint, is het nog grappig. Maar als resultaten tegenvallen, geef je je critici een stok om je te slaan: de taal slecht spreken. Emery: “[…] when I said ‘good ebening’ and we won, it was fun; when we were losing it was disgrace. ”.
Relaties en nuances
Uitgelachen worden. Dat wil je voorkomen, natuurlijk. Maar er zijn dieperliggende redenen om de taal goed te leren. Want taal is meer dan een middel om een boodschap over te brengen. Met taal bouw je ook een relatie op. En als je de taal niet goed spreekt, blijf je aan de oppervlakte. Nuances aanbrengen lukt niet. Emery: “You lack the linguistic depth to explain.” Je blijft oppervlakkig, kunt geen verdieping aanbrengen. De Spaanse manager in het interview: “Language made it harder to build a relationship.”
Business = relaties
Dat gaat ook op voor zakendoen met Italië. Waarom? In Italië wordt business gedaan op basis van relaties. Zorg dus dat je de taal goed spreekt, of in huis haalt. Ook een beetje Italiaans spreken, is al de moeite waard. Het breekt al het ijs in gesprek met een zakenpartner. Italianen waarderen het als je laat zien dat je de moeite neemt om je te verdiepen. In hun taal en hun cultuur. Zoals ook wij het leuk vinden en waarderen als een Italiaan onze taal probeert te spreken. En je geeft ook een signaal af: je wilt blijkbaar investeren in deze relatie en bent niet bang voor aanpakken. En er zijn meer redenen om de taal te gaan leren, zie: 5 redenen om als ondernemer Italiaans te leren.
In huis halen
Om een bestendige zakelijke relatie op te bouwen in Italië, moet je dus goed Italiaans spreken of de taal in huis halen. Dat laatste kan door een werknemer aan te nemen die de taal goed spreekt, een werknemer de taal te laten leren, of een externe dienstverlener in te schakelen die o.a. als tolk optreedt.
Bureau Italia helpt
Bureau Italia helpt bij het initiëren, onderhouden en uitbouwen van een zakelijke relatie met Italië, zie Diensten. Ook biedt Bureau Italia taaltrainingen Italiaans aan voor professionals. Dat is altijd maatwerk en luchtig; humor en relativeringsvermogen versoepelen het leren van een nieuwe taal. De praktijk en jouw persoonlijke en professionele situatie bepalen tempo, inhoud en doelen.
Professionele indruk?
Hoor je een slechte uitspraak, in wat voor taal dan ook? Sta eens stil bij hoe je naar de persoon in kwestie kijkt. Wat voor indruk maakt die persoon op je? Professioneel? Good ebening!
Bureau Italia is er voor elke ondernemer en andere professionals die met Italië werken of dat willen gaan doen: van profvoetballers tot designers, juristen en technici. Neem contact op voor meer informatie.