Fiat eindelijk elektrisch
Fiat gaat eindelijk elektrisch. In afwachting van de merger met Peugeot (PSA) komt Fiat (FCA) eindelijk met een volledig elektrisch model: een vernieuwde 500. Ook komen er twee hybride modellen: een hybride Panda en een Hybride 500.
Elektrisch icoon
De Fiat 500 is al 63 jaar een icoon. De huidige, tweede generatie stamt uit 2007. De populariteit is ondanks zijn leeftijd alleen maar toegenomen. Nu komt een geheel nieuwe versie, volledig elektrisch en met een nieuw interieur en uiterlijk. Daarvoor is 700 miljoen in gestoken in de Mirafiori-fabriek. FCA stak al 800 miljoen in de elektrische ommezwaai van Maserati. Ook Jeep, tevens onderdeel van FCA, presenteerde onlangs twee hybride modellen .
La Prima
De nieuwe 500 wordt iets langer, breder en hoger dan het huidige model en gaat 500 BEV heten. Hij krijgt drie rij-modi met elk een eigen energieverbruik: Normal, Range en Sherpa. Meer details over de nieuwe 500 volgen nog. De eerste limited edition krijgt de naam ‘la Prima’ (‘eerste’), kan al besteld worden. Per land komen er 500 genummerde exemplaren. Prijs vanaf € 37,900 met veel inbegrepen opties, waaronder een wallbox. Dat is stevig, al zijn accu en dus bereik groter dan die van concurrenten. Goedkopere versies van de elektrische 500 volgen later, met minder opties en zonder thuislader.
Hybride als tussenoplossing
De elektrische 500 is de eerste elektrische auto van het FCA-concern. Al was er stiekem al wel een elektrische versie, maar die was uitsluitend verkrijgbaar in twee Amerikaanse staten (om aan de wetgeving in Californië te voldoen bijvoorbeeld). Elektrisch rijden werd lang tegen gehouden. Ook door de twee jaar geleden overleden, vernieuwende topman Sergio Marchionne. In vergelijking met andere autogiganten is er dus laat ingezet. Maar nu komt Fiat meteen met een heel gamma waarmee het verschillende doelgroepen bereikt.
Italiaanse markt
Zeker ook voor de belangrijke eigen Italiaanse markt: een volledig elektrisch stadsmodel voor de Italianen in de grote steden. Die met een actieradius van 320 km de strijd in binnen- en buitenland aan kan met bijvoorbeeld Mini. Buiten de grote Italiaanse steden is er nog geen elektrische infrastructuur. Daarvoor biedt Fiat nu een tussenoplossing met hybride modellen: de Panda Hybrid en de 500 Hyrbrid. Die natuurlijk ook een stuk goedkoper zijn.
Italy never stops
In een officiële video presenteert Olivier François, President Fiat Brand Global, de nieuwe 500. In charmant Engels met een Frans accent. Met iconische straatbeelden van Milaan en Turijn en ook de Mirafiori-fabriek. Opgenomen net na de uitbraak van het corona virus. Met ook een oproep: ‘We are here to send out a positive signal. Because right now Milan needs it. Milan is the engine of the Italian economy, of fashion, of style and luxury.’ Met een historisch overzicht van de Fiat 500, refererend aan naoorlogs Europa. Met een bruggetje naar de elektrificatie van Fiats modellen: “In this difficult moment we want to recharge it’s energy and optimism”. Met verwijzingen naar ethiek, naar partners. En aanhakend bij populaire hashtags als #MilanoNonSiFerma, Milaan Stopt Niet/Stop je niet: “Because Milan never stops, Italy never stops, Fiat never stops”.