Juventus, streepje voor…
Juventus speelde afgelopen weekend al in het nieuwe thuisshirt voor het komende seizoen. Leuke marketingtruc, maar slecht ontvangen in Italië. Het iconische zwartwit gestreepte shirt is ingeruild voor een half-om-half modelletje. Geen verticale banen meer, maar een zwarte en een witte helft. Gescheiden door een verticaal roze streepje. Dat viel niet in goede aarde. Voormalig middenvelder Boniek was nog mild: “Lijkt wel een truitje van een Palio-jockey”. Goed gezien. Maar toch heeft Juventus een streepje voor op de concurrenten.
Amerikaanse scheidsrechters
Waarom dan zo’n stylistische ingreep in een land dat zo gevoelig is voor design en traditie? Zoals de transfer-dynamiek verandert op het Miljoenenbal genaamd voetbal, zo verandert ook het voetbalshirt. Niet alleen van uiterlijk. Ook als middel. Publicitair. En als melkkoe. Niet alleen meer uithangbord voor het landelijke publiek. Shirtsponsoren weerspiegelen de veranderde/veranderende wereld: in de jaren zeventig en tachtig Italiaanse witgoedfabrikanten en een warenhuis. In de jaren ’90: Sony! Deze jaren: Amerikaanse tractor- en autofabrikanten. Er moeten andere markten bediend worden. En het biedt de mogelijkheid om nog eens wat extra Ronaldo-shirts verkopen (goede zet ook: het aantrekken van een ijzersterk merk als CR7). Jammer voor de romantici in het voetbal, maar niet te stoppen. Ik weet niet of het waar is, maar het ontwerp zou mede ingegeven zijn door de Amerikaanse markt: het klassieke Juventus-shirt lijkt teveel op dat van scheidsrechters in de Amerikaanse sporten.
Jammer voor de romantici. Maar niet te stoppen.
Blik naar buiten en Visie
Juventus verloor trouwens. Een nederlaag die er niet toe doet. De blik is al lang gericht op de toekomst, op het buitenland. En daar begin je niet pas mee in de zomer. Met bijvoorbeeld het (transfervrij!) aantrekken van Welshman Aaron Ramsey opent Juve weer een venster naar het Britse publiek. De beginnende terugkeer van het Italiaanse voetbal – en fijn dat er ook weer veel Nederlanders actief zijn – is vooral aan Juventus te danken. De Italiaanse topclub uit Turijn heeft een visie en handelt daar naar (Juve is oppermachtig en heeft absoluut een streepje voor in Italië, maar omkoop- en dopingschandalen laat ik voor het gemak buiten beschouwing). Zo werd al het logo vervangen door een moderne, gestyleerde variant. Net als het stadion. En daarmee blijft de grootste voetbalclub van Italië de concurrenten in eigen land weer een stapje voor. Daar verandert een streep meer of minder op het shirt niets aan…