logo bureau italia mobile logo bureau italia

Online verkopen en adverteren in Italië?

Hou rekening met deze aandachtspunten als je in Italië online wil gaan verkopen en/of adverteren. Online werkt niet hetzelfde als in andere (Noord-)Europese landen.

Portretfoto Jarno Timmermans

1 Niet zomaar online

Online is in Italië geen vanzelfsprekendheid. Zeker vergeleken met Noord-Europa loopt de digitalisering achter. Belangrijk als je bijvoorbeeld met webshops actief wilt zijn in Italië. Gevolg daarvan:

2 Print is nog groot

Uitkijken als je online wil adverteren. Printed media zijn nog altijd van groot belang voor advertenties, denk aan de vele dagbladen. Geldt ook voor tv en radio.

3 Verschil Noord-Zuid

Hardnekkig problematisch Italiaans verschil: het rijke, industriële Noorden en het mindere welvarende Zuiden. Noord-Italië: grootste koopkracht, online meest actief, internationaler, onderdeel van supply chains. Zo zijn Trentino, Veneto en Venezia Giulia verbonden met de productieketens van de Duitse maakindustrie.

4 Ouderen niet social

Italiaanse 65plussers zijn van alle Europeanen het minst actief op social media, wees recent onderzoek van de Universiteit Milaan-Bicocca uit. Er is echt nog sprake van een grey digital divide in Italië. Pas je strategie aan voor deze doelgroep!

Hulp nodig bij zakendoen met Italië? Bij strategie of uitvoering? Bureau Italia helpt! Neem contact op voor meer informatie.