logo bureau italia mobile logo bureau italia

Italiaanse bubbels boeren goed!

In 2019 record export Italiaanse mousserende wijnen ondanks dreigende handelsoorlog, heffingen en Brexit

Dat maakte de Italiaanse boerenbond Coldiretti onlangs bekend, zich baserend op cijfers van het ISTAT (Istituto Nazionale di Statistica, het Italiaanse CBS) over de eerste tien maanden van 2019. Een groei van 9% ten opzichte van het jaar ervoor. Driekwart van de Italiaanse productie is bestemd voor het buitenland. Vorig jaar werden er 750 miljoen flessen geproduceerd. Verklaring voor de forse groei? Bubbels zijn niet langer gebonden aan de terugkerende feestdagen, maar worden gedurende het hele jaar genuttigd.

Beter dan champagne

Italiaanse mousserende wijnen doen het wereldwijd uitstekend. Beter dan de Franse champagne, zoals de Italianen graag benadrukken. De export naar Frankrijk steeg met maar liefst 24%. Frankrijk neemt daarmee de vierde plek op de exportlijst voor Italiaanse bubbels. De Engelse markt is vooralsnog de grootste, en groeide met 4% (inslaan voor Brexit een rol gaat spelen?!). Gevolgd door de VS (+13%, met de dreiging van importheffingen) en Duitsland. Alleen naar dat laatste land is de export afgenomen (-11%), als gevolg van het algehele afremmen van de Duitse economie.
Ook Rusland is gek op Italiaanse bubbels (+23%), ondanks spanningen vanwege een voortdurend embargo op enkele Italiaanse agroproducten.

Ieder voordeel hep…

De ranglijst van Italiaanse bubbels wordt aangevoerd door de prosecco. Gevolgd door de Asti en Franciacorta. Nadeel van de groeiende vraag naar Italiaanse mousserende wijnen? De wereldwijde groei van de imitatiewijnen… De Duitse Kresecco bijvoorbeeld, zelfs op de tap verkrijgbaar in Engeland. Een bekend en groeiend fenomeen, dat de Italianen een doorn in het oog is: Italian sounding, producten uit vooral food en beverage die Italiaans klinken en aldus meeprofiteren van het succes van Made In Italy. Handelsoorlogen, Brexit en importheffingen dreigen dit probleem nog groter als voor authentieke Italiaanse producten drempels worden opgeworpen ten faveure van lokale imitatieproducten.